Ursäkter
En av de första (och enda) sakerna som vi fick lära oss på säljutbildningen på Call-up var att kunden alltid ljuger. Det stöter man på mer eller mindre i alla samtal. Men i onsdags så tror jag att jag stötte på den sämsta ursäkten hittills.
Jag ringer en kvinna som är snabb med att avbryta mig. Jag hinner bara presentera mig och vart jag ringer ifrån i vanlig ordning innan hon avbryter mig. Jag hann inte ens fråga efter hennes man, vilken jag egentligen sökte. Men när hon hör att jag ringer från ett försäkringsbolag så fyller hon genast i med att de redan har massor av försäkringar. Det här är standard. Det väntar vi oss.
- Ja, men ALLA vi ringer till har redan en försäkring. Det är ju därför jag ringer! säger jag för att sätta på henne dumstruten. Hon vet ju inte ens varför jag ringer.
Sen vet jag inte vad som händer. Jag tror hon blev ställd, eftersom hon trodde att samtalet skulle sluta redan där. Det kan möjligvis förklara orden som sedan kom ut ur hennes mun, men antagligen inte. Det verkade lite som om hon bara sa ord på slump och hoppades på att det skulle vara relevant eller att det betydde någonting över huvudtaget.
- Ni skulle inte anlita oss ändå! Vi har ett jättestort hus! Hejdå! utbrister hon, och med ett snabbt *klick* slänger hon på luren för att definitivt skydda sig från eventuella argument som hon trodde skulle följa.
Vad tusan hade det med någonting alls att göra? För det första så anlitar vi inte folk. (liksom, va!?) För det andra så säljer vi olycksfallsförsäkringar, och inget annat. Synd att hon slängde på luren, för det hade varit intressant att höra hur hon egentligen tänkte. Meddelade Kristoffer, säljaren bredvid mig att vi inte kunde sälja till folk med jättestora hus, och skrattade i ett par minuter. Det där hade jag roligt åt resten av dagen, så tack för den, vem du än är!
Två uppringningar utan svar senare går signalerna fram till en ny kund. Jag tittar på min skärm för att se vem det är jag ska prata med. Tydligen så är det en "Thi Bich" jag söker. Men som tur var så svarar ingen... för jag vet verkligen inte om jag hade kunnat fråga om "the bitch" var inne utan att börja skratta. Speciellt inte efter det senaste samtalet.
Hamstern Felix
Här kommer helt apropå ingenting en liten hamster som jag ritade. Och ja, den här hamstern är förtjust i ekollon, vad ni än säger!

Felix heter han.

Felix heter han.
Muntligt kontrakt
Ny dag, och nya citat från jobbet! Jag pratade med en kvinna, vi kan kalla henne Kerstin, ca 30-40 år gammal, och jag hade just förklarat för henne om hur försäkringen såg ut. Så kom jag till biten där jag skulle berätta om hur själva tecknandet av försäkringen går till.
"Så när vi nu tecknar den här försäkringen så kommer vi tillsammans göra ett muntligt kontrakt..."
"Muntlig kontakt!?"
"Haha, nej. Ett muntligt KONTRAKT. Några såna tjänster kan jag faktiskt inte erbjuda dig, Kerstin!"
"Jag tänkte väl!"
"Ja, det där var mycket opassande! Haha."
. . .
Nej, muntlig kontakt med kunder är inte någonting som vi säljer på Call-up. Tyvärr, tjejer! ;D
"Så när vi nu tecknar den här försäkringen så kommer vi tillsammans göra ett muntligt kontrakt..."
"Muntlig kontakt!?"
"Haha, nej. Ett muntligt KONTRAKT. Några såna tjänster kan jag faktiskt inte erbjuda dig, Kerstin!"
"Jag tänkte väl!"
"Ja, det där var mycket opassande! Haha."
. . .
Nej, muntlig kontakt med kunder är inte någonting som vi säljer på Call-up. Tyvärr, tjejer! ;D